Olen tämän uuden harrastukseni blogikirjoittamisen ohella aloittanut myös muiden blogien lukemisen. Olen jäänyt koukkuun. Olen huomannut, että blogien lukeminen ja kirjoittaminen vievät oikeastaan aika paljon aikaa ja että hyvät blogit koukuttavat.

Blogeja kirjoitetaan nykyään myös monessa yrityksessä. Yrityksen työntekijän vastuulla on blogin kirjoittaminen tai esimerkiksi facebook-profiilin päivittäminen. Yritykset menevät nettiin. Toivon kovasti, että ne henkilöt, jotka työpaikoillaan hoitavat yrityksensä näkymisen sosiaalisisaa medioissa, saavat siihen tarpeeksi aikaa ja opastusta. Jos esimerkiksi facebookin päivittäminen tulisi bonuksena muiden omien tehtävien päälle, ei se oikein onnistuisi. Jotta facebook-profiili tai blogi yrityksen nimissä onnistuisi, sen tekemiseen tarvittaisiin vastuuhenkilö ja keskittymistä.

Miten sosiaalisessa mediassa sitten oikein toimitaan? Ennenkuin yritykset menevät nettiin, olisi hyvä olla tietoinen pelisäännöistä ja karusta todellisuudesta, jota virtuaalimaailma hyvien puoliensa ohella tarjoaa. Virtuaalimaailmasta puuttuu sensuuri, jolloin esimerkiksi blogissa voi esittää vapaasti omia mielipiteitään. Organisaation facebook-päivitykset ja blogitarinat voivat olla toisen, yksityisen bloggaajan silmätikkuina, joita hän ruotii julkisesti omassa blogissaan. Organisaatio voi olla negatiivisen kritiikin hyökkäyksen kohteena.

Organisaatioiden tulisi siis osata varautua ja ennenkaikkea suhtautua oikein negatiiviseenkin palautteeseen. "Palvelunne ovat surkeita!"-kommenttiin ei tulisi vastata näin "kukaan ei pakota sinua käyttämään niitä, mene muualle", vaan näin "ikävää, että koet asian näin. Voisitko antaa kehitysehdotuksia, kehitämme mielellämme palveluitamme asiakkaitemme tarpeiden mukaan". Eli kritiikkiä on kestettävä.

Se, että kirjoituksia tai päivityksiä julkaistaan sopivan usein, on myös tärkeää. Kukaan ei arvosta blogia, jonka viimeisin kirjoitus on puoli vuotta vanha. Oikeilla asenteilla ja sopivilla resursseilla firman vieminen nettiin (voi) kannattaa!